Monday, July 28, 2008

Hidup Memang Tak Senang, Tapi Tak Juga Susah


Hmmm...
every entry should meant something,
but mine just a very minor and sometime very stupid,
but at the end of a day,
it's depend to the reader,
whether the entry is meaningful or not...

As for today,
I would say this entry is a reminder for me,
and for all the reader,
which include those who discover this blog by chance...

Saya ni tak lah sebaik mana,
tapi bila seseorang itu memerlukan nasihat dan pendapat,
saya rasa,
saya patut menunaikan hak mereka...

Sebagai seorang manusia,
Kita memang tidak pernah SEPI dari melakukan kesilapan,
dan hampir semua kesalahan itu,
kita lakukan dgn sengaja.

Kita sedar apa yg kita lakukan itu adalah salah,
dan kita juga tahu,
hukum melakukan kesalahan itu,
Tapi kita masih melakukannya.

Dan setiap kali melakukannya,
perasaan kesal pasti menyusul,
bersama azam tidak mahu melakukannya lagi,
namun,
manusia sering kali tewas dgn nafsu dan hasutan syaitan,
dan ini menyebabkan kita melakukan kesalahan yang sama,
berulang kali,
dan lengkaplah satu kitaran dosa.

Tiada nasihat lain yg dapat saya beri,
selain bertaubat kepadaNya.
Dan kita haruslah kuat,
dan yakin kepada diri sendiri,
bahawa kita boleh berubah.

Kepada yang berkenaan,
cubalah renungkan kesalahan yg telah kamu lakukan,
mungkin pada mata mereka di barat,
ianya normal,
dan sudah menjadi kebiasaan remaja zaman sekarang,
namun ianya sama sekali bertentangan dgn Islam dan budaya hidup kita,
dan saya pasti anda tahu semua itu.
Apa yg saya boleh katakan di sini,
'take it slowly'
Dan bertindaklah sebaik mungkin,
menggunakan akal,
supaya maruah diri yg tercalar tidak tercemar,
dan cubalah hentikan kesilapan itu.

Saya mengaku,
memang sukar untuk melawan nafsu,
tapi cuba bayangkan anda berada di tempat saya,
terpaksa berlawan dgn nafsu setiap saat setiap detik
SETIAP KALI mata terpandang,
pasti nafsu membisikkan sesuatu,
dan pada masa itulah jiwa bergelora,
fikiran tak menentu,
dan akal sering kalah,
namun,
saya terpaksa menguatkan diri,
dan kuatkan diri.

Saya bukanlah contoh yg baik,
tapi kadang2,
manusia suka belajar daripada contoh yg tak baik!

Harap,
apa yg cuba disampaikan,
dapat diterima oleh semua pembaca...

5 comments:

joyah said...

aku dah kena penyakit ko.. bangau si bangau..

opai said...

wahhhhhhh....
harus cerita ni....
dah lama menghilang ni...
pergi mana lah ni?
mengejar bangau ker?
huhu....

add_asyraf said...

trus i menginsafi kesilapan lalu...dan berjanji pada diri...x kan buat lagi...maknenye...kene ceraikan sorang sorang...sedihnya tapi itu hakikat yg perlu i terima...thanks opai sbb igtkan...btw bile u nak post novel tue???huhu...

opai said...

amboiiiiiiiiiiii....
haruslah kan!
hehe...

Beaks of Hen and Parrot said...

uols ni tak pergi ke national comp???